Turismul si Pandemia

Ne aflam în prag de relaxare a restrictiilor. Joi, 14 mai, ora 24:00, expiră starea de urgentă în România. A fost ultima zi de stare de urgentă, după două luni de restrictii stricte, în timpul epidemiei de COVID-19 .

Mai multe state au început relaxarea restrictiilor înca din primele zile ale lunii. Romania doreste să ridice treptat masurile stricte, ramânând valabile toate masurile de protectie individuală, cum ar fi distantarea fizică, igiena si masca, la nivel de recomandare.

Multe afaceri se redeschid. Afacerile în turism încep în fortă. Un manager de pensiune din Delta Dunarii declara pentru Mediafax că: “În acest wekend suntem full. Avem rezervări peste capacitatea noastră.”

Conforma datelor oficiale bilantul mortilor creste la 1.053/16.247 de cazuri de infectare cu COVID-19 . Pandemia de coronavirus din România este o epidemie aflată în curs de desfășurare pe teritoriul României cauzată de noul coronavirus 2019-nCoV (SARS-CoV-2), virus care provoacă o infecție numită COVID-19, care poate fi asimptomatică, ușoară, moderată sau severă. Infecția severă include o pneumonie atipică severă manifestată clinic prin sindromul de detresă respiratorie acută.

Coronavirusul a izbucnit initial in orasul Wuhan, China, in decembrie 2019 extinzandu-se apoi in majoritatea provinciilor chineze și majoritatea țărilor din lume, provocând o pandemie. În Europa initial a izbucnit in Italia. În România inițial au fost confirmate numai cazuri de import din Italia la persoanele venite din această țară sau care au avut contact cu o persoană din această țară. O sursă importantă a infecției în România sunt persoanele venite din afară care nu s-au autoizolat la domiciliu sau care au mințit că nu au fost într-o zonă afectată de infecția COVID-19.

Una dintre cele mai influente publicatii din Europa, Spiegel International, intr-un articol extrem de bine documentat a publicat un dosar privind subiectul exploziei coronavirusului în Europa. Spiegel a alcatuit o echipa de 9 jurnalisti care au examinat în profunzime documente confidentiale, date statistice si au luat interviuri unor persoane direct implicate în explozia pandemiei si care la publicarea articolului înca erau în viata.

Concluzia jurnalistilor este ca virusul COVID-19 a izbucnit si a ajuns la proportii de nestapânit în primele doua saptamâni ale lui martie, în zona Tirolului austriac si al Italiei, unde fost sezonul de vârf pentru schi în Muntii Alpi.

Autorii dau vina pentru explozia coronavirusului pe: “The Austrian winter-sports mecca of Ischgl is well known for its parties. But after helping spread the virus across Europe, the town’s reputation is changing to one of incompetence and greed / Orasul austriac Ischgl, o mecca a sporturilor de iarna, e bine cunoscut pentru petrecerile sale. Dar dupa ce a contribuit la extinderea virusului în toata Europa, reputatia orasului a devenit una de incompetenta si lacomie”.

Ischgl se afla în zona alpina a provinciei austriece Tyrol, la 1.377 metri altitudine. Are un sistem hotelier de 11.800 de paturi si 239 de kilometri de pârtii. Are o multime de discoteci, baruri, restaurante si locuri de divertisment. E locul în care ziua se schiaza, iar seara se servesc mâncaruri alese în restaurante scumpe, se invadeaza restaurantele, discotecile si barurile si, timp de un an, genereaza localnicilor si investitorilor 250 de milioane de euro.

Conform rutinei, sâmbata e ziua cea mai aglomerata în Ischgl. Atunci sosesc turisti din toate colturile Europei, în principal din Occident si Scandinavia. Si turistii care si-au încheiat saptamâna de distractii se întorc acasa. Vin si se duc in principal cu avionul. Aterizeaza în Germania, Italia ori în Austria si apoi pornesc cu diferite mijloace de transport spre Ischgl.

Asa a fost si pe 29 februarie, o zi de sâmbata, când un grup de turisti irlandezi, islandezi, scandinavi, germani etc. si-au început saptamâna de distractii în orasul alpin. Jurnalistii de la Spiegel au intrat în contact cu unii dintre ei, le-au luat interviuri si asa s-a ajuns la articolul citat.

Rutina zilei a fost cea cunoscuta: schiatul, distractiile, mâncarurile bune, consumul de alcool, sume enorme de bani cheltuiti. Miile de turisti erau bine dispusi, aratau sanatosi, erau plini de bani si se simteau bine. La fel ca în anii precedenti. Contingentul de turisti ai ultimei saptamâni din februarie se întoarce acasa pe 29 februarie, ziua în care Islanda raporteaza prima infectare cu COVID-19.

In 1 aprilie, Islanda avea aproape 1.300 de cazuri. Tot în acel weekend au aparut si primele infectari în Scandinavia, Marea Britanie, Germania, Franta etc. Autoritatile din aceste tari iau interviuri celor infectati si afla ca au venit din Ischgl. Autoritatile austriece sunt contactate si în timp vestea ajunge si la urechile cancelarului Austriei. Expertii si epidemiologii discuta între ei, unii sunt alarmati, altii nu.

În cursul primei saptamâni din martie nimic nu se schimba în rutina turistilor. Unii discuta între ei despre cazurile din Italia si ca cei vizati sunt fie oameni în vârsta, fie cei care nu sunt în forma buna.
Între timp, unele tari occidentale au început sa ia coronavirusul în serios. Italia a închis scolile, America a interzis zborurile din, ori spre Europa si China, etc.

Nimic, însa, nu s-a schimbat în Ischgl. Distractiile au continuat de la zi la zi. Strazile orasului au fost pline ochi de turisti. Sâmbata, 7 martie turistii veniti pe 29 februarie parasesc Ischgl si se întorc acasa. În aceeasi zi, un alt contingent de turisti, cu miile, descind în Ischgl. Turistii întorsi acasa se îmbolnavesc, infecteaza pe altii si în câteva zile numarul celor infectati crestea rapid. Vestea ajunge si în Austria, iar autoritatile încep sa intre în panica. La fel si turistii. Pozele din articol vorbesc de la sine.

Bucatarii si angajatii hotelurilor se îmbolnavesc. Ca o ironie a sortii, pe 10 martie un grup de 130 de medici specializati în medicina sportiva tin un congres într-un orasel vecin. 9 dintre ei se îmbolnavesc. Abia pe 13 martie Cancelarul Kurz intervine si autoritatile închid complexul.

Au fost 2 saptamâni de distractii si infectari care au dus Europa la situatia în care s-a aflat pana la inceputul lunii mai. Daca pâna pe 13 martie miile de turisti ajungeau la Ischgl cu hohote si zâmbete pe buze, începând cu 13 martie au iesit de acolo cu groaza si cu frica. Cozi kilometrice de masini si de oameni înspaimântati.

https://www.spiegel.de/consent-a-?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.spiegel.de%2Finternational%2Fworld%2Fischgl-austria-a-corona-hotspot-in-the-alps-spread-virus-across-europe-a-32b17b76-14df-4f37-bfcf-39d2ceee92ec

Câti turisti au trecut prin Ischgl din ianuarie-februarie, când coronavirusul a intrat în Europa si pâna pe 13 martie? Nu se stie. Se stie însa ca daca complexul nu era închis, pâna la sfâritul sezonului mai erau asteptati înca 150.000 de turisti. Se poate imagina cu usurinta infectarile, decesele si paralizarea si mai severa a Europei.

Dincolo de Ocean, coronavirusul s-a extins tot in mod turistic si in unele parti ale Americii- Idaho, Louisiana si Detroit. Sun Valley e o statiune alpina de schiat in statul american Idaho. Anual, in martie, acolo se tine conferinta schiorilor americani de culoare, numita Black Summit of the National Brotherhood of Skiers. Schiorii de culoare din America se intrunesc acolo pentru o saptamina de petreceri, conferinte si distractii. Vin din toata America. Conferinta a inceput pe 6 martie cu distractii masive in discoteci si taverne.

Erau adunati din California, Washington, Louisiana si alte orase cu o mare populatie de culoare. Sun Valley e un orasel mic din Idaho unde localnicii depind de turisti pentru a supravietui.

Expertii presupun ca infectiile au fost transmise de citeva persoane de culoare venite din statul Washington, unul din statele Nord Americane care au fost primele afectate de coronavirus.

In doar citeva zile dupa 6 martie, Sun Valley a devenit epicentrul pandemiei COVID-19 in Idaho, Colorado, si California. Schiorii din Idaho s-au dus in statiunile alpine din Colorado si California unde si-au continuat distractiile, in restaurante si baruri full. In Colorado, epicentrul a fost in Vail Resorts. Sun Valley a fost inchis pe 16 martie, iar Vail Resorts pe 15 martie. Din nefericire, multi turisti au ales sa nu se mai intoarca acasa si au ramas in Sun Valley cu sutele, infectând populatia localnica.

https://www.newyorker.com/nhttps://www.newyorker.com/news/news-desk/why-an-idaho-ski-destination-has-one-of-the-highest-covid-19-rates-in-the-nation

Situatia a fost similara si in Detroit unde la inceputul lui martie populatia de culoare a tinut un festival de jazz, care a infectat sute si apoi mii de oameni.

In New Orleans, tot turismul pentru distractie a fost cauza principala pentru care coronavirusul s-a extins atit de mult in Louisiana. In ultima saptamână din februarie, populatia din New Orleans a sărbatorit festivalul Mardi Gras, inundand centrul istoric al orasului. Burbon Street a fost nu doar epicentrul hedonismului pe durata saptaminii lui Mardi Gras, dar, dupa aceea, epicentrul coronavirusului in Louisiana. La o populatie de nici 6 milioane de oameni, Louisiana avea 25 000 de infectari confirmate si de peste 1 500 de decedati. In statul vecin, Texas, la o populatie de 5 ori mai mare, numarul infectiilor era de 20 000 iar al decedatilor de 550.

Pentru ca, acum la relaxarea restrictiilor, sa nu creasca numarul imbolnavirilor este necesar a se lua o serie de masuri in turism. Astfel, in vederea asigurarii sigurantei turistilor este necesar sa se instaleze dispensere touchless cu dezinfectant pe baza de clor si alcool atat in zonele accesibile clientilor cat si in spatiile comune ale angajatilor.
Se vor spori procedurile de dezinfectare si verificare a produselor care vor intra in hotel, respectiv in blocul alimentar. Tot personalul va purta protectii de unica folosinta
Se vor organiza sesiuni de training specializat, referitoare si la igiena, pentru staff pentru ca acestia sa invete sa isi asume noile proceduri care fac referire la protectia lor si a tuturor oaspetilor.
Se va intensifica curățarea camerelor pentru oaspeți utilizând și aici dezinfectanți profesionali. Pentru igienizarea suprafetelor se vor folosi produse din gama de produse cu caracter virucid, eficiente impotriva COVID-19.
Se vor igieniza de cel putin 3 ori pe zi cu ajutorul atomizoarelor electrice toate suprafetele teraselor, locurilor de joaca, spatiilor publice folosind dezinfectanti pe baza de alcool.
Se vor amplasa covoare imbibate cu substanta dezinfectanta la intrarile pentru oaspeti si pentru angajati, la intrarile in lift si holuri cu acces comun.
Se vor afisa mesaje informative despre igiena personala, distantare sociala, prevenire Covid-19, recomandate de Ministerul Sanatatii.
Se vor monta lampi UV bactericide in bloc alimentar, lift si depozite.
Se va monitoriza zilnic temperatura si starea de sanatate a personalului
Se va mări spațiul dintre mesele din restaurant conform normativelor
Vor exista modalitati de servire a meselor (room-service, catering, bufet cu servire de catre angajatii a preparatelor ce nu pot fi ambalate individual, servirea meselor in intervale orare programate) pe care o vor impune Normele de functionare. Preparatele vor fi marcate cu mesajul „Preparate gatite si servite în sigurantă”.
Se vor folosi tacamuri si pahare de unica folosintă.
Se va folosi Check-in online ( oaspetele primeste automat invitatie la check-in online prin intermediul e-mailului ) precum si pentru plata online-pentru a limita interactiunea fizica prin plati contactless si online.
Se va lua temperatura oaspetilor cu termometru cu infrarosu la check in
Cazarea se va incerca sa se faca la ore prestabilite si decalate pentru a se limita contactul dintre persoane.
Se va efectua dezinfectarea suplimentara a cardurilor de acces camera, carduri de acces piscine si telecomenzi, dupa fiecare check-out
Se va respecta distanta dintre sezlongurile de la piscine.
Se vor dezinfecta camerele inclusiv cu generatoare de ozon.
Statiile de tratare ultramoderne ale piscinelor, jaccuzi si atractiilor cu apa pentru copii vor respecta cu strictete dozajele solutiilor necesare asigurarii sigurantei.

Ca asociatie de mediu focusata pe turism asociatia noastra activeaza pentru dezvoltarea turismului altfel decat clasic, adica: durabil, responsabil, sustenabil, slow, eco etc, intr-un cuvant, verde precum o spune chiar numele asociatiei.

Ca asociație de mediu care promovează dezvoltarea durabilă , slow, bio, eco a turismului, Asociația Ecologică Turismverde* se numără printre reprezentanții grupului de inițiativă care au inițiat si fondat CMR – Coaliția de Mediu din Romania, este membru activ in Reteaua ONG21, în FBR – Federația Bicicliștilor din Romania si din Club RV (al Rulotistilor – Recreational Vehicle) Romania, cu expertiza probata in evaluarea sustenabilitatii Strategiilor de turism a României si Republicii Moldova, contribuind la formularea Strategiei pentru Dezvoltarea Durabila a  Turismului in Carpați, in cadrul Grupului de lucru pentru Turism Durabil al Convenției Carpatice, avand la activ numeroase participari la targuri de profil in calitate de partener la Romexpo, precum TTR, Romenvirotec, TiBCO, Biolife&style, RawLife si chiar Expofunerare manifestare expozitionala nationala in cadrul careia am prezentat ”Inmormatarea eco, verde – cu copac” ca solutie de Dezvoltare Durabila si in premiera am prezentat ”Priveghiul vesel” in cadrul unei inedite expozitii sub egida Scoala de optimism. Mai multe detalii din primii zece ani de activitate ai asociației, pe https//:old.turismverde.ro

În cei peste zece ani de existență, bugetul nostru este alimentat de oameni de buna credință ca Dvs. Nu am avut nici un angajat. Nu am luat fonduri publice si nici sponsorizări de la companii poluatoare. Așa că ne bazăm pe donații de la cetățeni din țară și din diaspora pentru a ne finanța activitatea. Orice contribuție, oricât de mică, ne ajută să producem schimbări dar si să continuăm campaniile de protejare a biodiversității si a persoanelor vulnerabile, în contextul Crizei climatice pe care omenirea o traversează. Pe termen mediu si lung, dorim ca Turismul verde să ajungă să se finanțeze 100% din donațiile membrilor si susținătorilor săi. Calatoreste! Bucura-te! Respectă planeta si pe ceilalți oameni! Dacă doriți sa faceți o donație va rugam sa ne sunati/lasati mesaj la tel 0752644724 sau sa ne trimiteti un email pe turismverde@gmail.com Primim donații și în obiecte, în special pentru copii si tineri, dar si pentru adulți necesare pt activitatile din pilonul Social al asociatiei. Practic, acceptam orice ajutor venit din partea semenilor nostri.


“Orice om – singur – e asa de putin, că nici nu-i poti zice om. Abia toti oamenii împreună fac un singur om. Oamenii nici nu sunt; este unul singur si acela suntem toți laolaltă.” – Lucian Blaga

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *